a. Ansvar for håndhævelse
Søfartsstyrelsen er ansvarlig for håndhævelse af reglerne i forhold til transportører, herunder rederier, som har stået for transporten. Hjemlen til at fastsætte regler med henblik på opfyldelse og anvendelse af forordningen, herunder bestemmelser om klageadgang, gebyr og straf, fremgår af §§ 440 og 514 a i søloven.
Søfartsstyrelsen har i medfør af søloven og efter bemyndigelse udstedt bekendtgørelse 74/2013, som ændret ved bekendtgørelse 7/2015. Bekendtgørelsen vedrører skibspassagerers rettigheder og giver mulighed for at påbyde den, der på grov måde overtræder forordningen, herunder transportører, rejseagenter, rejsearrangører og billetudstedere, at bringe forholdet i orden straks eller inden en nærmere angiven frist, jf. § 5.
Trafikstyrelsen er ansvarlig for reglerne i forhold til havneterminaler, herunder terminaloperatører, billetudstedere, rejseagenter og rejsearrangører. Hjemlen findes i §§ 1 a, 17 a og 18, stk. 3, i lovbekendtgørelse 457/2012 af lov om havne. Desuden har Trafikstyrelsen udstedt bekendtgørelse 1236/2014 om klageadgang og tilsyn med handicappedes og bevægelseshæmmedes adgang til havneterminaler m.v.
b. Klageadgang
b.1. Søfartsstyrelsen
Efter § 2 i bekendtgørelse 74/2013 kan klager fra passagerer vedrørende forordningen indgives til Søfartsstyrelsen, såfremt de ikke kan behandles af Forbrugerklagenævnet og Pakke-Rejseankenævnet eller vedrører terminaloperatører. Der skal forinden klages til transportøren, dvs. typisk rederiet.
b.2. Trafikstyrelsen
Efter § 2 i bekendtgørelse 1236/2014 skal en klage over en terminaloperatørs manglende opfyldelse af forpligtelserne efter forordningen indgives til terminaloperatøren. Hvis klager ikke får medhold, kan terminaloperatørens beslutning påklages til Trafikstyrelsen.
Efter § 3 i bekendtgørelse 1236/2014 skal en klage over en billetudsteders, rejseagents eller rejsearrangørs forpligtelser efter forordningen indgives til billetudstederen, rejseagenten eller rejsearrangøren. Hvis klagen angår skibspassagerrettigheder på havneområdet og ikke bliver accepteret, kan klager påklage svaret til Trafikstyrelsen.
b.3. Nævnenes Hus
Efter § 9 i lov 524/2015 kan forbrugere indbringe klager, der udspringer af en aftale mellem en forbruger og en erhvervsdrivende om køb af en vare en eller en tjenesteydelse, for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Den 1. januar 2017 overgik denne kompetence imidlertid til Nævnenes Hus.
Efter § 3 i bekendtgørelse 65/2019 foretager Nævnenes Hus mediation i klager, som ikke hører under et tvistløsningsorgan omfattet af forbrugerklageloven, og som indbringes for styrelsen af en forbruger. Prisen for varen eller tjenesteydelsen, herunder rejser til søs, skal ligge på eller over en undergrænse, der pr. 1. januar 2023 er ændret til 1.100 kr. fra 1.050 kr. i 2021-22. Undergrænsen reguleres hvert tredje år.
Efter § 7 i bekendtgørelse 65/2019 kan Forbrugerklagenævnet behandle en klage, når der ikke er fundet en mindelig løsning ved mediation, og forbrugeren indbringer sagen for nævnet. Prisen for varen eller tjenesteydelsen, herunder rejser, skal ligge på eller over en undergrænse, som pr. 1 januar 2023 er ændret til 1.100 kr. fra 1.050 kr. 2021-22. Undergrænsen reguleres hvert tredje år.
b.4. Pakkerejse-Ankenævnet
Klager vedrørende pakkerejser, herunder pakkerejser med skib, behandles af Pakkerejse-Ankenævnet. Der er tale om et privat klagenævn, som er godkendt af Erhvervsministeriet i henhold til § 6 i lov 524/2015 om alternativ tvistløsning af forbrugerklager.
c. Øvrigt
Efter forordningens artikel 2, stk. 4, kan medlemsstaterne undtage passagersejladser fra anvendelsen af forordningen, hvis de er omfattet af forpligtelser til offentlig tjeneste, kontrakter om offentlig tjeneste eller integrerede tjenester. Det forudsætter, at passagerernes rettigheder efter forordningen er sikret i tilsvarende omfang i national lovgivning. Danmark har ikke benyttet denne mulighed.
Søfartsstyrelsen har udarbejdet klageskemaer, klagevejledning og et resumé af forordningen her
Vejledningen er revideret i 2018. Forbrugere skal betale 160 kr. for at indgive en klage efter forordningen, jf. § 3 i bekendtgørelse om skibspassagers rettigheder, og beløbet refunderes, hvis de får helt eller delvist medhold. Passagerer med funktionsnedsættelse kan indgive klager efter forordningen uden betaling, og der er udarbejdet et særligt klageskema til dette formål. Klagevejledning kan også fås hos Trafikstyrelsen og Forbrugerklagenævnet.