1

Strategien

VISIONEN VIL BLIVE INDFRIET MED STRATEGIEN VED AT:

  • Sikre Danmarks rolle som en førende skibsfartsnation
  • Sikre Danmarks maritime industris førerposition som global leverandør af fremtidens produkter og løsninger
  • Udvikle maritime kompetencer og forskning mod fremtidens behov
  • Understøtte innovation og nye maritime start-ups, bl.a. inden for digitalisering og udnyttelse af havets ressourcer
  • Styrke Danmarks rolle som maritimt testlaboratorium for fremtidens teknologier og markeder
  • Styrke internationale relationer og netværk.
2

Hovedtemaer

STRATEGIEN BESTÅR AF INDSATSER UNDER FIRE HOVEDTEMAER:

  • Danmark som maritim nation og flagstat
  • Det Blå Danmark som globalt erhverv
  • Kompetencer og viden som grundstof for Det Blå Danmark
  • Regionale maritime miljøer som vækstdrivere
3

Anbefalinger

STRATEGIEN UDMØNTES GENNEM EN RÆKKE ANBEFALINGER, HERUNDER BL.A.:

  • Partnerskab om digitalisering af Det Blå Danmark
  • Danmark som testlaboratorium for nye teknologier, produktionsformer og energiproduktion
  • Udvidelse af DIS-ordningen til også at omfatte offshoreskibe
  • Omlægning af registreringsafgift ved indflagning af handelsskibe
  • Indførsel af maritim montørordning
  • Styrket internationalt samarbejde med de maritime vækstmarkeder
  • Styrket markedsføring af Det Blå Danmark, bl.a. ved tiltrækning af maritime events
  • Øge optag på relevante maritime uddannelser og flere fleksible efteruddannelsestilbud
  • Undersøge muligheder for flere maritime praktikpladser
  • Etablering af iværksætterforum og -program
  • Effektivisering af erhvervsfremmesystemet med fokus på SMV’er og iværksættere
  • Revidering af havneloven med udgangspunkt i pågående analyse af havnesektoren
  • Frigive og markedsføre offentlige maritime data
  • Indtænke nye maritime forretningsmuligheder i havplanlægningen og Ocean Governance