Hensigten med ballastvandkonventionen er at minimere spredningen af invasive arter i havet, og reglerne omhandler således vand og sedimenter i ballastvandstanke, der flyttes fra et område til et andet.
I ballastvandkonventionen er der beskrevet to metoder for minimering af spredning af invasive arter:
- Udskiftning af ballastvand (D-1 standard).
- Behandling af ballastvand (D-2 standard).
Reglerne i D-1 gælder, indtil krav om behandling efter D-2-reglerne træder i kraft for det pågældende skib (se uddybning nedenfor). Sedimenter må ikke udtømmes i havet.
Skibe, uanset størrelse, der anvender ballastvand og ikke er undtaget fra konventionen, skal fra den 8. september 2017 opfylde følgende:
- De skal have en godkendt ballastvandplan, der beskriver, hvordan de vil udskifte vandet og håndtere
sedimenterne.
- De skal have en ballastvandjournal, i hvilken alle de ballastvandoperationer, der foretages, noteres.
- De skal have et certifikat på, at de overholder konventionen, dog kun hvis de er over 400 BT.
Uanset skibets størrelse er godkendelse og udstedelse af planer og certifikater uddelegeret til de af Søfartsstyrelsen ”Anerkendte organisationer” (klassifikationsselskaber).
Fiskeskibe er omfattet af ballastvandkonventionen med de undtagelser, som fremgår af nedenstående.
Ballastvandkonventionen gælder ikke for:
- Skibe, der ikke er designet eller bygget til at anvende ballastvand.
- Skibe, der kun anvender permanent ballastvand i forseglede tanke, som ikke udtømmes.
- Skibe, der kun sejler inden for dansk eksklusiv økonomisk zone (EEZ).