Område og beskrivelse
1 Måling af skibe
2 Opmåling af lastrum i fiskefartøjer med en længde over 17 meter
3 Udførelse af krængningsprøver og udarbejdelse af letvægtsopgørelser
4 Radiosyn på fiskeskibe samt på lastskibe under 300 BT
5 Elektronisk afprøvning af LRIT-udstyr
6 Periodisk syn af fiskeskibe, herunder syn af den udvendige bund på oplagte fiskeskibe
7 Hejsemidler og lossegrej mv.i skibe
8 Periodisk eftersyn af udsætningsmidler i skibe
9 Kontrol i henhold til MARPOL Annex II
10 Test af emballage godkendt i henhold til IMDG-koden
11 Godkendelse og besigtigelse af husbåde og flydende konstruktioner
12 Støjmåling på skibe
Område 1 Måling af skibe
Indledning
Målinger, der ikke skal udføres af en anerkendt organisation (klassifikationsselskab), og som ikke udføres af Søfartsstyrelsen, kan udføres af en virksomhed, der er autoriseret hertil.
Der kan søges autorisation indenfor fire områder:
- Skibe på og over 24 meter.
- Skibe under 24 meter.
- Fiskeskibe under 24 meter (EU-måling).
- Skibe under 15 meter –kun fritidsfartøjer
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om skibsmåling.
Skibe på og over 24 meter i længde)
Skibe på eller over 24 meter i længde skal måles efter den internationale konvention om måling af skibe (1969). Ved bestemmelse af om skibet er over eller under 24 m i længde benyttes ”Længde (1969 -konvention)”.
Skibe (alle andre end fiskeskibe) med længde under 24
Skibe (alle andre end fiskeskibe) med længde under 24 meter måles efter bekendtgørelse om måling af mindre skibe, bekendtgørelse nr. 845 af 1998.
Fiskeskibe (ikke grønlandske) med længde under 24
Fiskeskibe (ikke grønlandske) med længde under 24 meter måles efter bekendtgørelse om måling af mindre fiskeskibe (EU), bekendtgørelse nr. 846 af 1998.
Grønlandske fiskeskibe med en længde under 24 meter
Grønlandske fiskeskibe med en længde under 24 meter måles efter bekendtgørelse om måling af mindre skibe, bekendtgørelse nr. 460 af 1992. Bemærk, at denne bekendtgørelse, selv om den er ophævet, stadig er i kraft for Grønland ved kongelig forordning.
Fritidsfartøjer måles på samme måde som erhvervsfartøjer af samme størrelse.
Målebreve
Målebreve udstedt af andre end Søfartsstyrelsen må ikke være forsynet med rigsvåbenet, men med eget logo.
Den der har udstedt målebrevet skal være autoriseret af Søfartsstyrelsen (Klassifikationsselskaberne er autoriseret gennem ”klasseaftalen”). Dem der er autoriseret og skabeloner til målebreve kan findes på søfartsstyrelsens hjemmeside. Er fartøjet målt som et åbent fartøj skal dette angivet på bagsiden af målebrevet (skibe under 24 meter).
Gamle tonnagemål som kan benyttes til at bestemme synsmæssige krav angives på målebrevets bagside. Oplysninger som kan medvirke til, at identificere skibet skal ligeledes angives på målebrevets bagside.
Kvalifikationskrav til personalet
Skibe på og over 24 meter
Virksomheden skal have personale med en uddannelse som ingeniør med skibsbygning som speciale.
Skibe under 24 meter og fiskeskibe under 24 meter (EU-måling)
Virksomheden skal have personale
- med en uddannelse som ingeniør med skibsbygning som speciale, eller
- med anden relevant uddannelse som fx skibsbygger.
Skibe under 15 meter – kun fritidsfartøjer
Virksomheden skal have personale
- med en uddannelse som skibsbygger eller
- med anden relevant uddannelse, eller
- være tilstrækkeligt erfaren inden for området.
Dokumentation for godkendelse og eftersyn mv.
På grundlag af målingen udstedes der et målebrev på en af Søfartsstyrelsen godkendt formular. De nødvendige målebrevsskabe- loner findes på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Målebrevet skal afleveres til skibet, og en kopi skal sendes til Søfartsstyrelsen (cfs@dma.dk).
Ligeledes skal den autoriserede opretholde et arkiv over målebrevene. Heraf skal der fremgå oplysninger om skibets type og anvendelse.
Den autoriserede er pligtig til i forbindelse med skibe, der overføres til en anden stats flag, efter anmodning at forsyne administrationen i den nye stat med en kopi af det målebrev, som er om bord på skibet på tidspunktet for overførslen, samt beregningsgrundlaget.
Område 2 Opmåling af lastrum i fiskefartøjer med en længde over 17 meter
Lovgrundlag
Søfartsstyrelsens vejledning nr 10012 af 3. oktober 1989 om mærkning- og dokumentationsbestemmelser.
Virksomheden skal have personale, der:
- har uddannelse som ingeniør med skibsbygning som speciale eller anden relevant uddannelse, og
- har fornøden erfaring med at udføre opmåling af lastrum i fiskefartøjer.
Område 3 Udførelse af krængningsprøver og udarbejdelse af letvægtsopgørelser
Krængningsprøver og letvægtsopgørelser skal foretages for følgende skibe:
- Nybyggede passagerskibe.
- Nybyggede lastskibe med en tonnage under 500.
- Nybyggede fiskeskibe.
- Nybyggede erhvervsfartøjer mellem 15 og 24 meter i længde.
- Tillige skal der udføres krængningsprøver samt letvægtsopgørelse, som følger:
- Periodisk stabilitetskontrol på passagerskibe hvert 5. år.
- Periodisk stabilitetskontrol på fiskeskibe hvert 10. år.
- Periodisk stabilitetskontrol på erhvervsfartøjer under 15 meter bygget i 2001 eller senere, hvert 10. år.
- Periodisk stabilitetskontrol på S- og V-skibe med passagertilladelse, hvert 5. år.
(Denne kontrol kan udsættes til maksimum 5 år under forudsætning af, at skibet ikke er ombygget, og at der er en god stabilitetsmargin.)
- Ved ombygning af alle ovennævnte skibe.
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, kapitel II-1, regel 5. Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, kapitel II-1 B, regel 18.
International Code of Safety for High Speed Craft (HSC-koden), regel 2. Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E og F, kapitel III, regel 9.
Bekendtgørelse nr 11784 af 20/11/2000, Teknisk forskrift om skibe til særlige formål, kapitel 2-1.15.
Der kan findes yderligere vejledning i fx IMO’s retningslinjer for udførelse af letvægtsopgørelse og krængningsprøve samt beregning af skibes stabilitet:
- Code on Intact Stability.
- Model Loading and Stability Manual.
- International Code for the Safe Carriage of Grain in Bulk.
- Guidelines for Damage Control Plans.
- Guidelines for Shipboard Loading and Stability Computer Program.
Krav til personer, der udfører krængningsprøver og letvægtsopgørelser og udarbejder stabilitetsbøger
Virksomheden skal have personale, der:
- har uddannelse som ingeniør med skibsbygning som speciale eller anden relevant uddannelse, og
- har fornøden erfaring med at udføre krængningsprøver og letvægtsopgørelser samt at udarbejde stabilitetsbøger, og sikre at arbejdet udføres i overensstemmelse med relevante regler og med de af Søfartsstyrelsen angivne retningslinjer.
Specielt om krængningsprøver
En krængningsprøve skal udføres i overensstemmelse med retningslinjerne i Code on Intact Stability for skibe over 24 meter. For skibe med en længde mindre end 24 meter kan Søfartsstyrelsens standardformularer benyttes.
Specielt om dynamometerprøver
I enkelte tilfælde tillader reglerne for mindre fartøjer, at en krængningsprøve erstattes af en dynamometerprøve, når der ikke findes en anvendelig opmåling af skroget.
Specielt om stabilitetsbøger
Der skal udarbejdes stabilitetsbog, for så vidt angår skibe omfattet af Meddelelser fra Søfartsstyrelsen F. Retningslinjerne i Med- delelser fra Søfartsstyrelsen F skal følges.
Ved ombygning eller ændringer af vægtfordelingen om bord skal der udarbejdes ny stabilitetsbog.
Stabilitetsbogen skal i videst muligt omfang udarbejdes efter retningslinjerne i ”Vejledning til autoriserede virksomheder i forbindelse med udfærdigelsen af stabilitetsbøger m.m. for fiskeskibe og mindre erhvervsfartøjer.”
Dokumentation
Stabilitetsoplysningerne skal udarbejdes og godkendes af virksomheden, der er autoriseret af Søfartsstyrelsen – og kopi heraf skal sendes til Søfartsstyrelsen.
Område 4 Radiosyn på fiskeskibe samt på lastskibe under 300 BT
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, kapitel I, regel 9-1. Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E, kapitel I, regel 6.
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal:
- være i besiddelse af det nødvendige udstyr,
- kunne godtgøre, at det har bred erfaring med radiokommunikationsudstyr og radioinstallationer,
- sikre sig, at de personer, der udfører radiosyn, har en teknisk uddannelse inden for branchen såsom radiomekaniker, elektronikmekaniker, elektroingeniør osv.) og har tilstrækkelig erfaring inden for radioområdet, der gør dem i stand til at udføre radiosyn i overensstemmelse med gældende retningslinjer,
- have mindst én person, der skal være i besiddelse af General Operators Certificate (Certifikatet skal ikke nødvendigvis generhverves).,
- have personer med en teknisk uddannelse inden for branchen (radiomekaniker, elektronikmekaniker, elektroingeniør osv.), som har tilstrækkelig erfaring inden for radioområdet, der gør dem i stand til at udføre radiosyn i overensstemmelse med de givne retningslinjer,
- have kendskab til de forskrifter, der finder anvendelse på radioanlæg i skibe.
Krav til udførelse af autorisationsopgaver (forskrifter, standarder eller vejledninger)
- Lastskibe og fiskeskibe med en længde under 15 meter: Søfartsstyrelsens Meddelelser F, kapitel IX (første syn).
- Fiskeskibe over 15 meter i længde: Søfartsstyrelsens Meddelelser E, kapitel IX (mellemliggende periodiske syn).
- Lastskibe under 300 BT: Søfartsstyrelsens Meddelelser B, kapitel IV (mellemliggende periodiske syn).
De tre regelværker er tilgængelige på retsinfo.dk eller på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Dokumentation for godkendelse og eftersyn mv.
Den autoriserede skal efter hvert radiosyn og for hver installation, efter en tilfredsstillende afprøvning og besigtigelse, udfærdige en attest, hvoraf følgende oplysninger skal fremgå:
- Den autoriseredes navn, adresse og CVR-nummer.
- Den autoriseredes autorisationsnummer som angivet på autorisationscertifikatet.
- Skibets navn, hjemsted, IMO-nummer, MMSI-nummer, kendingsbetegnelse og kontrolnummer.
- Liste over hvilket radioudstyr (type og fabrikat) der har været omfattet af synet.
- Resultatet af synet.
- Sted og dato for godkendelsen/synet og navn på den/dem, som har udført godkendelsen og/eller synet.
Et eksemplar af attesten skal afleveres til skibet, og en kopi skal opbevares hos den autoriserede i mindst 5 år. Det samme gælder eventuelle synsskemaer.
Der skal ikke indsendes dokumenter til Søfartsstyrelsen i forbindelse med installationer eller syn.
Område 5 Elektronisk afprøvning af LRIT-udstyr
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, kapitel V, regel 19-1 (Long-Range Identification and Tracking of ships (LRIT).
Krav til virksomheden
- Virksomheder, som er i fabrikationsbranchen, skal være producent af relevant udstyr (Inmarsat C) og skal kunne doku- mentere udstyrets kvalitet.
- Virksomheder, som er i servicebranchen, skal kunne dokumentere, at de har medarbejdere, der:
- har en relevant teknisk uddannelse på radio-elektronikområdet,
- har kendskab til de forskrifter, der finder anvendelse for sådanne anlæg,
- har god erfaring fra skibsbranchen.
Krav til udførelse af autorisationsopgaver (forskrifter, standarder eller vejledninger)
Den autoriserede virksomhed skal udføre tests i henhold til IMO “Guidance on the survey and certification of compliance of ships with the requirement to transmit LRIT information”.
Dokumentation for godkendelse og eftersyn mv.
Indsendelse af kontrolskemaer, digitaliserede oplysninger mv.
- Den autoriserede skal efter tilfredsstillende test og godkendelse aflevere en ”conformance test report” til skibet.
- Fremsende en kopi af ”conformance test report” til cfs@dma.dk i Søfartsstyrelsen.
- En kopi af ”conformance test report” skal opbevares hos den autoriserede i mindst 5 år på skibets sag.
Følgende oplysninger skal fremgå af dokumentationen til Søfartsstyrelsen:
- Den autoriseredes navn, adresse og CVR-nummer.
- Skibets navn, hjemsted, IMO-nummer, kontrolnummer og kendingsbetegnelse.
- Sted og dato for godkendelsen/synet og navn på den/dem, som har udført godkendelsen og/eller synet.
Område 6 Periodisk syn af fiskeskibe, herunder syn af den udvendige bund på oplagte fiskeskibe
Periodisk syn af fiskeskibe Lovgrundlag
Vilkår for autorisation, kvalifikationskrav m.m. er beskrevet i bekendtgørelse om teknisk forskrift om autorisation til at udføre fornyelsessyn på fiskeskibe.
Krav til udførelse
- Synet skal udføres i henhold til Meddelelser fra Søfartsstyrelsen F, kapitel I, regel 6.5.2.2.
- Skibet samt dets udrustning og udstyr skal gennemgås efter Søfartsstyrelsens synsskema (skemaet kan downloades fra Sø- fartsstyrelsens hjemmeside).
- Såfremt der ved synet konstateres fejl og mangler, skal rekvirenten (skibets ejer) informeres om disse. Samtidig skal rekviren- ten gøres opmærksom på, at der skal afholdes et nyt syn, hvor det skal kontrolleres, at disse fejl og mangler er korrekt afhjul- pet, inden fartstilladelsen kan påtegnes/fornyes alt efter omstændighederne.
- Når der ikke er udestående krav, skal skibets fartstilladelse påtegnes/fornyes af den, der har foretaget synet. Påtegnin-gen skal indeholde dato for påtegningen, den synendes navn og underskrift samt den autoriseredes stempel.
Dokumentation
Den autoriserede eller den, der udfører periodiske syn på fiskeskibe, skal udarbejde og underskrive en synsrapport der indeholder oplysninger som anført under generelle betingelser. Endvidere skal den autoriserede være opmærksom på, at:
- Når synet er afsluttet (efter evt. fejl og mangler er udbedret), skal der udleveres en kopi af synsskemaet og dokumenta-tio- nen til skibet.
- Er der ingen krav om udbedring af fejl og mangler, skal fartstilladelsen påtegnes eller en ny udstedes alt efter omstændighe- derne.
- Der skal foretages elektronisk indberetning af synet med en skannet kopi af den underskrevne fartstilladelse eller med en fuld digital fartstilladelse med faksimileunderskrift til cfs@dma.dk.
Synsskema, eksempel på synsrapport, fartstilladelse og vejledning findes på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Et eksemplar af dokumentationen afleveres til skibet, og en kopi skal opbevares hos den autoriserede i mindst 5 år.
Syn af den udvendige bund på oplagte fiskeskibe
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E og F, kapitel I, regel 6.
Krav til udførelse
Synet af den udvendige del af bunden skal udføres i henhold til Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E og F, kapitel I, regel 6, og den pågældende skal gennemgå skibets udvendige skrog herunder, notere de fejl og mangler, der er observeret.
Såfremt der ved synet konstateres fejl og mangler, skal rekvirenten informeres om disse. Samtidig skal rekvirenten gøres op- mærksom på, at der skal afholdes et nyt syn, hvor skibets udvendige bund skal kontrolleres, herunder fx om pladetykkelserne opfylder de givne forskrifter.
Dokumentation af eftersyn mv.
Den autoriserede skal udarbejde og underskrive en attest som anført under generelle betingelser og som anført i ”Vejledning i fornyelsessyn i fiskeskibe under 15 meter.”
Område 7 Eftersyn af hejsemidler og lossegrej mv. i skibe
Lovgrundlag
Teknisk forskrift om hejsemidler og lossegrej mv. i skibe.
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der er uddannet skibsingeniør, maskinmester, navigatør eller har en anden relevant skibstek- nisk/maritim uddannelse.
Krav til udførelse (forskrifter, standarder eller vejledninger)
Krav til udførelse af konstruktion, beregning, afprøvning og certificering af hejsemidler og lossegrej eller en begrænset del heraf fremgår af teknisk forskrift om hejsemidler og lossegrej mv. i skibe.
Autorisationen er opdelt i følgende kategorier:
- Kompetent person, kategori A, er godkendt til førstegangscertificering af hejsemidler og lossegrej.
- Kompetent person, kategori B, er godkendt til periodisk certificering samt certificering efter mindre reparationer af eksi- sterende hejsemidler og lossegrej.
- Kompetent person, kategori C, er godkendt til certificering i forbindelse med årligt eftersyn samt certificering efter mindre reparationer af eksisterende hejsemidler og lossegrej.
Dokumentation af eftersyn mv.
Attest for eftersyn
Den kompetente person der udfører eftersyn af hejsemidler og lossegrej i skibe, skal udarbejde og underskrive en attest, som krævet i teknisk forskrift om hejsemidler og lossegrej mv. i skibe.
Område 8 Vedligehold, eftersyn m.m. og reparation af liv- og redningsbåde samt udsætningsmidler i henhold til IMO resolution MSC.402(96)
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1154 af 19. november 2019 om skibes bygning og udstyr m.v., gennemførelse af den internationale konven- tion om sikkerhed for menneskeliv på søen (SOLAS), bilag 5, regel 3, stk. 25, samt bilag 5, regel 20, stk.11.
IMO Resolution MSC.402(96) – (Beskriver krav til eftersyn og dokumentation m.m.).
IMO Resolution MSC.404(96) – (Tilføjelser til SOLAS 74).
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der opfylder kravene i henhold til IMO resolution 402(96).
Krav til udførelse (forskrifter, standarder eller vejledninger)
Den autoriserede, der udfører grundig undersøgelse, vedligehold og reparation af liv- og redningsbåde samt udsætningsmidler, skal udføre arbejdet i overensstemmelse med IMO resolution MSC.402(96).
Dokumentation af eftersyn mv.
Attestation for eftersyn
Den autoriserede eller den, der udfører vedligehold, eftersyn m.m. og reparation af liv- og redningsbåde samt udsætningsmidler skal dokumentere dette efter bestemmelserne i IMO resolution MSC.402(96).
Område 9 Kontrol i henhold til MARPOL Annex II
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, Kapitel XXII, afsnit 6, regel 16.1 (MARPOL Annex II, regel 16.1).
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der er uddannet skibsingeniør, maskinmester, navigatør eller har en anden relevant skibstek- nisk/maritim uddannelse.
Virksomheden skal have personale, som er kvalificeret til at foretage inspektioner som beskrevet i kapitel XXII, afsnit 6, regel 16.1.
Virksomheden skal være i besiddelse af det nødvendige regelsæt på området herunder fx MARPOL-konvention samt IBC- og BHC- koder.
Område 10 Test af emballager godkendt i henhold til IMDG-koden
Lovgrundlag
IMDG-koden.
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der er uddannet skibsingeniør eller har en anden relevant skibsteknisk/maritim uddannelse.
Krav til udførelse af autorisationsopgaver (forskrifter, standarder eller vejledninger)
Periodisk inspektion skal udføres i henhold til kravene i IMDG-koden samt i EN 15507.
Dokumentation af eftersyn mv.
Attest for eftersyn
Den autoriserede eller den, der udfører test af emballager godkendt i henhold til IMDG-koden, skal udarbejde og underskrive en attest som anført under generelle betingelser.
Område 11 Godkendelse og besigtigelse af husbåde og flydende konstruktioner (flydeelementerne)
Lovgrundlag
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift om husbåde og flydende konstruktioners stabilitet, flydeevne mv. Byggeloven.
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der har uddannelse som ingeniør med skibsbygning som speciale eller anden relevant uddan- nelse, og sikre at arbejdet udføres i overensstemmelse med relevante regler og med de af Søfartsstyrelsen angivne retningslinjer.
Dokumentation for godkendelse og eftersyn mv.
Den autoriserede skal efter en tilfredsstillende gennemgang og besigtigelse udfærdige en attest om, at skroget opfylder Søfarts- styrelsens tekniske forskrift på området. Attesten skal udfærdiges som anført under generelle betingelser.
Område 12 Udførelse af støjmålinger
Lovgrundlag
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, kapitel III.
Kvalifikationskrav
Virksomheden skal have personale, der er uddannet skibsingeniør, maskinmester, navigatør eller har en anden relevant skibstek- nisk/maritim uddannelse.
Krav til udførelse (forskrifter, standarder eller vejledninger)
Udførelse af støjmålinger skal ske i henhold til Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A.
Dokumentation
Der skal udarbejdes en støjrapport i overensstemmelse med retningslinjerne i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A. Støjrapporten skal endvidere indeholde dokumentation som anført under generelle betingelser.