Samtidig med at klimaforandringerne muliggør øget sejladsaktivitet i området, har der været en øget interesse for at kunne udnytte de ressourcer, som findes i de arktiske egne.
Isens tilbagetrækning i Arktis åbner også muligheden for nye skibsruter gennem nordøst- og nordvestpassagen. Det vil forkorte afstanden ved søtransport af varer mellem Europa og Asien markant. De seneste prognoser for klimaforandringer tyder på, at det i fremtiden vil være muligt at bruge de nye ruter i sommermånederne. Uanset klimaforandringerne vil de arktiske farvande imidlertid stadig være udsat for vejrforhold, der stiller særlige krav til de skibe, der sejler i disse områder. Tilstedeværelsen af is, lave temperaturer og ekstremt vejr vil fortsat betyde, at der skal tages hensyn.
Grønlands kystlinje er på ca. 44.000 kilometer. Kystlinjen er som i andre arktiske lande tyndt befolket og har en begrænset infrastruktur til rådighed.
Det er derfor afgørende, at der sættes ind med forebyggende initiativer for at sikre sejladssikkerheden. Ikke mindst for krydstogtskibe, som sejler med mange passagerer, er det nødvendigt at indføre forebyggende initiativer.
I dialog med Grønland
For at styrke sejladssikkerheden i grønlandske farvande er Søfartsstyrelsen i løbende dialog med Grønlands Selvstyre om nye tiltag og initiativer. Sejladssikkerheden er også på dagsordenen i Arktisk Råd, hvor en arbejdsgruppe blandt andet undersøger mulighederne for at styrke samarbejdet blandt de arktiske stater om blandt andet informations- og erfaringsudveksling.