Alle lovpligtige områder (SOLAS, MARPOL, MLC, lastelinje, skibsmåling osv.) er uddelegeret til klassifikationsselskaberne. Rederen skal bede skibets klassifikationsselskab om at udføre et "flagskiftesyn" og udstede nye, danske, internationale certifikater i overensstemmelse med IACS's procedurer for flagskifte, IMO-resolution A. 1120(30) og den danske klasseaftale.
Hvad angår eventuelle danske nationale regler i tillæg til bestemmelserne i SOLAS-konventionen, vil Søfartsstyrelsen identificere de områder, der kræver modificeringer, og koordinere dette med klassifikationsselskabet. I skal selv bemyndige skibets klassifikationsselskab til at give Søfartsstyrelsen oplysninger om skibets synshistorik.
Skibe, der skifter til dansk flag, skal opfylde de relevante regler og forskrifter, der var gældende, da skibet blev bygget. De skal desuden leve op til de regler, der er kommet, siden de blev bygget.
De fleste regler og klasseaftalen kan downloades fra Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Læs mere om regler
Klassifikationsselskaber