Er du borger i et land uden for EU/EØS, skal du møde op personligt på et Borgerservicecenter i Danmark for at få et NemID.
Hvis du er søfarende på et dansk skib, men ikke er bosat i Danmark, og ikke har mulighed for at få et NemID, fordi du fx ikke kan møde personligt op på et Borgerservicecenter i Danmark, så vil du få de nødvendige oplysninger fra danske myndigheder tilsendt pr. brev.
Det er derfor meget vigtigt, at de danske myndigheder har dine opdaterede kontaktoplysninger, så breve kan komme frem i ordentlig tid. Hvis myndighederne ikke kan komme i kontakt med dig, kan det betyde, at du ikke får de social sikringsydelser, som du er berettiget til.
Hvis du har pension (ATP) eller andre ydelser fra det offentlige til gode, men du ikke har hørt fra de danske myndigheder herom, er det sandsynligt, at myndigheden ikke har korrekte kontaktoplysninger til dig. I det tilfælde er det vigtigt, at du selv anmoder om udbetaling af ydelser direkte hos de relevante myndigheder.
Husk derfor at angive adresseoplysninger, hvor du er sikker på, at breve kan nå frem, når du bliver ansat på et dansk skib. Husk også at melde til de danske myndigheder, hvis du skifter adresse fra den, der oprindeligt blev opgivet ved ansættelse på det danske skib.