Maritim sikring - ISPS

De danske regler om maritim sikring er baseret på internationale aftaler og har sit udspring i FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Søfartsstyrelsen er ansvarlig for ISPS regulering for danskflagede skibe. På de følgende sider finder du relevante informationer omkring maritim sikring og ISPS

Sikringsniveauet for Danske skibe

Informationen på denne side indeholder Søfartsstyrelsens instrukser til skibe, der sejler under dansk flag, vedrørende forhøjning af sikkerhedsniveauet fra 1 til 2 eller 3, samt anbefalinger om at iværksætte tiltag om bord på skibet i visse andre områder.

Sortehavet og det Azovske hav 
Guineabugten 
Rødehavet, Bab el-Mandeb og Adenbugten

Long-range identification and tracking (LRIT)

Long Range Identification and Tracking (LRIT) muliggør global identifikation og sporing af skibe for at forbedre sikkerheden inden for skibsfart og med henblik på sikkerhed og beskyttelse af det maritime miljø.

Long-range identification and tracking (LRIT)

Ship Security Assessment (SSA) og Ship Security Plan (SSP)

For at få godkendt en sikkerhedsplan i forhold til ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) i Danmark, skal du følge en række trin. Disse trin involverer udarbejdelse, indsendelse og godkendelse af sikkerhedsplanen i overensstemmelse med den relevante lovgivninger og bekendtgørelser. Her finder du en guide til processen.

OXXO meddelelser og ENID

OXXO er et fælles kaldesignal for samtlige danske skibe.

På denne side kan du finde praktiske informationer om OXXO og ENID, samt en brugsanvisning for typiske fejl, der kan opstå. 

Ofte stillede spørgsmål i forbindelse med ISPS

Her er samlet nogle af de mest stillede spørgsmål angående ISPS og maritim sikring