En af de vigtigste faktorer for, om et skib bliver angrebet af pirater, har vist sig at være skibets fysiske karakteristika. Det vil blandt andet sige fribord og fart kombineret med synlig anvendelse af en række forholdsregler. I bestræbelserne på at øge beskyttelse af skibsfarten har det derfor været væsentligt at inddrage rederierne, der selv har taget ansvar for skibenes sikkerhed ved anvendelse af forholdsregler til forebyggelse af pirateri.
Handelsskibe, som sejler i områder, hvor der er risiko for sørøveri og væbnede overfald, skal således i dag have særlige procedurer til beskyttelse mod pirateri og væbnede overfald.
Danske handelsskibe skal i videst muligt omfang følge FN’s søfartsorganisations (IMO) anbefalinger og vejledninger om forebyggelse af pirateri. Her udgør navnlig de internationale anbefalinger om forholdsregler ved sejlads i pirateriområder – de såkaldte Best Management Practices (BMP) – et centralt element.
Bemærk, at danske handelsskibes procedurer for sejlads eller havneanløb i områder, hvor der er risiko for pirateri og væbnede røverier, skal være udarbejdet under hensyntagen til disse IMO-anbefalinger og vejledninger.
De danske regler har ligeledes fokus på at beskytte de søfarende. Der findes i dag regler i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., som giver de søfarende og deres pårørende bedre sikring i piraterisituationer, og som skærper rederiernes forpligtigelser i forhold til forebyggelse, forberedelse og håndtering af pirateri. Reglerne indebærer bl.a., at et rederi ikke kan opsige en søfarende, der holdes som gidsel i forbindelse med pirateri, og er forpligtet til at udbetale løn til de søfarende i hele gidselperioden samt i visse tilfælde et forsørgelsestilskud til de søfarendes nærmeste pårørende.
Den internationale kontaktgruppe om pirateri ud for Somalias kyst har godkendt en vejledning om søfarende og deres familiers velfærd ved somalisk-baseret pirateri. Der findes også særlige anbefalinger for fritidssejlere, ligesom EU-Kommissionen har udarbejdet en henstilling om beskyttelsesforanstaltninger og forholdsregler til forebyggelse af sørøveri og væbnede overfald på skibe.