Bunkercertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved forureningsskader forårsaget af bunkerolie. Danske skibe med en bruttotonnage på 1000 eller derover skal have certifikatet. Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1000 eller derover, der vil anløbe dansk havn, dansk laste- eller lossested, kontinentalsokkel, eller som vil operere fast på dansk søterritorium.
Søfartsstyrelsen udsteder certifikatet på baggrund af en ansøgning fra rederiet. Ansøgningen skal blandt andet oplyse om skibets forsikring.
Rederier med flere skibe opfordres til at lave en samlet ansøgning på vegne af virksomheden. Der udfyldes et ansøgningsskema med oplysninger om et enkelt af virksomhedens skibe. Under ”dokumenter” vedhæftes Blue Cards for alle relevante skibe, gerne som en zip-fil. I “kommentarfeltet” noteres det, hvor mange skibe ansøgningen omhandler.
Venligst tjek, at Blue card er adresseret til:
Søfartsstyrelsen
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
Danmark
Ansøgning om bunkercertifikat
Vejledning til ansøgning om bunkercertifikat
Regelgrundlag
Den 20. august 2008 trådte en bekendtgørelse om forsikringscertifikater for skader forårsaget af bunkersolie i kraft. Bekendtgørelsen er en konsekvens af Danmarks ratifikation af Bunkerskonventionen. Med Bunkerskonventionen indføres der krav om forsikring for bunkersskader. Konventionen trådte i kraft internationalt den 21. november 2008.
Hvilke skibe?
Kravet gælder
- alle dansk-indregistrerede skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover uanset anvendelse,
- alle udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover, der anløber dansk havn eller andet laste- eller lossested i Danmark eller på den danske kontinentalsokkel, og
- alle udenlandske skibe, som ønsker at operere fast på dansk søterritorium.
Hvem udsteder?
For skibe under punkt 1 dansk-indregistrerede skibe, skal der ansøges om forsikringscertifikat hos Søfartsstyrelsen.
Du skal ansøge i god tid inden forsikringens udløb. Udløbsdatoen for de fleste forsikringer er én gang om året; den 20. februar.
For nye skibe, som optages i det danske register uden for den generelle certifikatfornyelse, ansøges der ligeledes i god tid, inden skibet skal sejle.
Dansk-indregistrerede skibe under punkt 1, der er omfattet af forsikringskravet, må ikke sejle uden et gyldigt certifikat om bord.
Skibe under punkt 2 udenlandske skibe, som anløber dansk havn eller andet laste. eller lossested i Danmark eller dansk kontinentalsokkel, skal have et gyldigt certifikat om bord. Søfartsstyrelsen udsteder certifikat for tre måneder. Hvis der anløbes danske havne ud over de tre måneder, skal der indsendes en ny ansøgning med betaling.
Skibe under punkt 3 udenlandske skibe, som opererer fast på dansk søterritorium, udstedes der certifikat for hele forsikringsperioden, dog højst et år.
For udenlandske skibe, som nævnt under punkt 2 og 3, kan der ansøges om bunkercertifikat hos Søfartsstyrelsen, hvis skibets flagstat ikke har tiltrådt bunkerskonventionen.
Udenlandske skibe under punkt 2 og 3, som ikke er forsynet med et gyldigt bunkercertifikat, vil blive tilbageholdt.
Oplysninger om hvilke lande, der er part i konventionen, kan findes på www.imo.org
Hvad kræves for udstedelse?
Udstedelse af certifikat kræver, at ansøger uploader en erklæring (Blue Card) fra forsikringsselskabet. Blue Cardet skal være stilet til Søfartsstyrelsen og bekræfte, at skibet er forsikret for ansvar efter bunkerskonventionen.
Ved ansøgning om et bunkercertifikat for et dansk skib skal ansøger benytte et forsikringsselskab, som dels er godkendt af Finanstilsynet som forsikringsoperatør i Danmark og dels er godkendt af Søfartsstyrelsen som leverandør af bunkerforsikring.
Ved ansøgning om et bunkercertifikat for et udenlandsk skib skal ansøger benytte et forsikringsselskab, der dels er godkendt som forsikringsoperatør af forsikringsmyndigheden i dets hjemland og dels er godkendt af Søfartsstyrelsen som leverandør af bunkerforsikring.
Søfartsstyrelsens kriterier for godkendelse af forsikringsselskaber
Søfartsstyrelsen følger i store træk de guidelines, som FN’s Søfartsorganisation (IMO) har udgivet på området. Det indebærer, at Søfartsstyrelsen har givet forsikringsselskaber, der er medlemmer af den Internationale Gruppe af P&I Klubber (IG), forhåndsgodkendelse som leverandører af bunkerforsikring. Medlemmernes forsikringer kan dog kun anvendes for danske skibe, hvis Finanstilsynet har godkendt medlemmerne som forsikringsoperatører i Danmark.
Forsikringsselskaber, der ikke er medlemmer af IG, skal for det første førstegangsgodkendes af Søfartsstyrelsen og for det andet efterfølgende godkendes én gang årligt. Til førstegangsgodkendelsen skal forsikringsselskabet til Søfartsstyrelsen fremsende
- en erklæring fra forsikringsmyndigheden i dets hjemland om, at det er godkendt til at drive forsikringsvirksomhed i hjemlandet,
- en erklæring (Blue Card) om, at det dækker for ansvar efter bunkerkonventionen,
- en erklæring om, at det dækker for ansvar efter bunkerkonventionen som følge af terror,
- en erklæring om, at det har en genforsikringsordning for ansvar efter bunkerkonventionen samt
- en erklæring fra dets eksterne revisor om, at det ikke er i betalingsstandsning, ved at gå konkurs eller på anden måde under afvikling.
Til brug for den efterfølgende, årlige godkendelse skal Søfartsstyrelsen modtage en fornyet genforsikringserklæring som nævnt under 4) og en fornyet revisorerklæring som nævnt under 5).
Hvis forsikringsselskabet er hjemmehørende i et EØS-land, dvs. EU plus Island, Norge og Lichtenstein, indhenter Søfartsstyrelsen normalt selv den nødvendige dokumentation vedrørende punkterne 1., 4. og 5.
Omkostninger
Der betales et omkostningsbestemt gebyr på 300 kr. pr. certifikat.
Ved modtagelsen af Blue Card sendes en faktura. Der kan også betales direkte til Danske Banke A/S:
Kontonr.: 0216 4069031625
IBAN nr.: DK8402164069031625
SWIFT: DABADKKK
Angiv skibets navn og IMO-nr. som reference. Certifikatet udstedes, når betalingen er modtaget.