Fra den 1. juli 2016 skal samtlige eksportcontainere, der skal lastes om bord på et skib, forsynes med en såkaldt "verificeret vægt! - VGM (Verified Gross Mass). Kravet er globalt og skyldes hensyn til søfartssikkerheden. Der er tale om regler i den såkaldte SOLAS-konvention vedtaget af FN's søfartsorganisation IMO.
Søfartsstyrelsen er den ansvarlige myndighed for gennemførelsen af reglerne i Danmark. Der er primo maj 2016 udsted en særskilt dansk bekendtgørelsen herom.
De danske regler gælder for alle danske skibe og for alle containere, der på en dansk havn skal lastes om bord på en skib (uanset skibets flag) i international fart. Undtaget er dog containere på chassis'er, trailere, maf's og lignende på ro-ro transporter under 600 sømil.
De danske regler gælder også for alle containere, der færdigpakkes i Danmark (og Grønland). Reglerne for VGM for en container følger altid det land, hvori containeren færdigpakkes.
VGM skal fastlægges af afskiberen eller dennes speditør. VGM adskiller sig fra den nuværende angivelse af containerens vægt i transportdokumenterne, da VGM kun kan fastlægges på to måder.
- Vejning på egnet vægt. Afskiber/speditør kan få vejet containeren på en egnet vægt, hvilket vil sige en certificeret vægt i mindst klasse IV for ikke-automatiske vægte, eller mindst klasse Y (b) for automatiske vægte. (se metode 1 herunder)
- Beregning efter certificeret metode. Afskiber/speditør kan veje alle pakker og lastelementer, herunder palle m.m. der skal pakkes i containeren, og lægge containerens taramasse til summen. Metoden kræver, at afskiber/speditør har et kvalitetsstyringssystem, eksempelvis i ISO-standard. Se metode 2 herunder
Ifølge reglerne skal afskiber/speditør oplyse VGM til skibsføreren/dennes repræsentant og til haveterminaloperatøren. Først når både skibsfører og terminaloperatør har en VGM, må containeren lastes på skibet. Vær meget opmærksom på, at containeren ikke må lastes på skibet, hvis der ikke foreligger en VGM.
Det er som udgangspunkt afskibers opgave at fastlægge VGM, men terminaloperatøren kan tilbyde at gøre det efter metode 1. Se metode 1 herunder.
Det er ikke terminaloperatørens eller skibsførerens opgave at efterprøve en VGM. Når der optræder en VGM på et transportdokument, må aktører i transportkæden gå ud fra, at den er korrekt.
Det er helt op til de enkelte rederier og terminaloperatører at bestemme en tidsmæssig deadline for at have modtaget en VGM. I praksis vil det derfor afhænge af de lokale forhold, hvornår og hvordan afskiber/speditør skal oplyse VGM forud for ankomst til havnen og/eller lastning af skibet.
Det tilrådes derfor at kontakte de relevante aktører i transportkæden med henblik på at fastlægge procedurer, tidsvinduer, m.m.