Der henvises i det hele til bekendtgørelse om skibsregistrering kapitel 6.
Alle dokumenter du anmelder til Skibsregistret med henblik på registrering, skal være underskrevet af den, der er berettiget til at disponere (underskrive) vedr. den ret, som dokumentet drejer sig om. Det kan være en ejendomsret (fx bilbrev, skøde), et pant, en rådighedsindskrænkning, en anmeldelsesblanket mv.
Det er muligt for alle med MitID at udstede en digital fuldmagt direkte i DSRG-selvbetjeningsløsningen eller at udstede en fuldmagt på skibsregistrets fuldmagtsblanket – blanket II 24, link. Endelig kan alle som ikke har MitID eller som nok har MitID, men som ønsker at udstede fuldmagten til en juridisk person og ikke til en fysisk person udstede en fuldmagt på papir.
En fuldmagt har virkning, når den er udstedt i DSRG, Selvbetjeningsløsningen.
Endelig er det for alle muligt at udstede en fuldmagt på papir i et selvvalgt format, som lever op til Skibsregistrets krav. Som fremgår under punktet?
Bemærk, at alle fuldmagter skal udstedes til fysiske eller juridiske personer, som kan underskrive med MitID.
Indtil registrering af det forhold en fuldmagt omhandler, kan den anmeldte fuldmagt altid tilbagekaldes. Når en fuldmagt er tilbagekaldt kan de befuldmægtigede ikke længere på den baggrund agere ´på vegne af fuldmagtsgiver.
Fuldmagter anmeldt i DSRG eller fuldmagter digitaliseret og indlagt i DSRG af skibsregistrator kan trækkes tilbage direkte i DSRG. På den måde får tilbagetrækningen virkning straks efter tilbagetrækning er anmeldt.
Alle fuldmagter kan endvidere tilbagekaldes ved skriftlig henvendelse til skibsregistrator. Tilbagekaldelsen får retsvirkning fra det tidspunkt, hvor skibsregistrator har modtaget tilbagekaldelsen og efter omstændighederne digitalt har trukket fuldmagten tilbage i DSRG, selvbetjeningsløsningen.
Nedenfor er vejledninger til de forskellige måder en fuldmagt kan anmeldes på.