Hvordan anmeldes og registreres panterettigheder og rådighedsbegrænsninger i skibe?

Anmeldelse af nyt pant og nye rådighedsbegrænsninger, som anmeldes efter den 15. januar 2023 skal anmeldes med brug af MitID i DSRG, Selvbetjeningsløsningen. Det samme gælder ændringer til og udslettelse af pant og rådighedsbegrænsninger, som efter den 15. januar 2023 er dematerialiseret af Skibsregistret.

Kan den som skal underskrive anmeldelsen ikke få MitID, kan anmeldelse ske med papirdokumenter.

Digitale og dematerialiserede dokumenter

Når en digital anmeldelse af et pant eller en rådighedsindskrænkning er registreret er registreringen beviset for, at rettigheden eksisterer.

Derfor er sikringsakterne for kreditorer og rådighed over digitale/dematerialiserede dokumenter ikke længere bundet op på et fysisk dokument. Der henvises til Søloven § 27a, samt §§ 46 a og 46 b.

Det er også baggrunden for, at der fra og med den 16. januar 2023 kan anmeldes og registreres underpant i digitale/dematerialiserede ejerpantebreve, jf. søloven § 28 a.

skibsbladet kan du se om en panterettighed er etableret ved et digitalt eller et fysisk dokument. For alle digitale dokumenter står ”Dokumentet eksisterer udelukkende i digital form”. For alle fysiske dokumenter står ”Dokumentet eksisterer udelukkende i fysisk form”.

Dematerialisering

Anmeldelser vedrørende ændringer til pant og nye rådighedsbegrænsninger, registret eller anmeldt til registrering før den 16. januar 2023 behandles således:

Den første ændringer til eller udslettelse af pant og rådighedsbegrænsninger, som anmeldes fra og med den 16. januar 2023, skal anmeldes på ”papir”- det originale dokument skal sendes til skibsregistret. Samtidig med registrering af den første ændring til et pant eller en rådighedsbegrænsning, dematerialiseres pantedokumentet. Herefter er der tale om en digital (dematerialiseret) panterettighed og fremtidige ændringer eller udslettelser af rettigheden skal anmeldes digitalt, medmindre den der skal underskrive den pågældende anmeldelse ikke kan få MitID.

Skibsregistret minder om, at for så vidt angår ejerpantebreve, så skal disse digitaliseres/dematerialiseres senest den 15. januar 2028. Hvis der ikke senest før den 16. januar 2023, er anmeldt eller registreret ændring til et ejerpantebrev og ejerpantebrevet ikke inden da er blevet indsendt til Skibsregistret med henblik på dematerialisering, vil Skibsregistret tage skridt til at ejerpantebrevet dematerialiseres.

 

Du kan finde trin-for-trin vejledning til digital anmeldelse af de forskellige typer af anmeldelser vedrørende pant, herunder underpant og rådighedsbegrænsninger her:

Pantebreve skal registreres i Skibsregistret, når ejeren af et skib ønsker at stille sit skib til sikkerhed og panthaver vil sikre sin ret.

Følgende typer af pantedokumenter og andre rettigheder kan registreres i Det Internationale Skibsregister (DIS) og Skibsregistret (DAS). Der kan ikke registreres pant i Fartøjsfortegnelsen (FTJ). Her finder du blanketter til:

  • Blanket I 6 Pantebrev, herunder evt. indekspantebrev (Ny blanket kommer snarest)
  • Blanket I 7 Skadesløsbrev - Skadesløsbrev B4 (Ny blanket kommer snarest)
  • Blanket I 4 ejerpantebrev - Skadesløsbrev B4
  • eller 5 Underpant i Ejerpantebrev (Nye blanketter og links kommer snarest.)
  • Blanket I 10 Rådighedsindskrænkning, herunder brugsret (link) (Nye blanketter og links kommer snarest.)

Du skal anvende Skibsregistrets formularer, når du opretter et af de ovenstående dokumenter. Pantedokumenter og rådighedsindskrænkninger oprettet på andre formularer vil blive returneret til berigtigelse.

Pantebreve på papir skal sendes til Skibsregistret i original, fortløbende sidenummereret, sammenhæftede, underskrevet af udsteder.

På nye pantebreve og rådighedsindskrænkninger skal underskrivers identitet, underskriftens ægthed og underskriftdatoen bekræftes af vitterlighedsvidner eller notarius publicus. Allonger kan også underskrives i henhold til en fuldmagt (Blanketter og links kommer snarest.)

Husk, at fuldmagten skal sendes i original til Skibsregistret sammen med pantebrevet eller rådighedsindskrænkningen.

Bemærk venligst - det accepteres ikke længere at anmelde pantedokumenter og rådighedsindskrænkninger i samme dokument.

Hvis der ikke angives selvstændig prioritetsstilling for såvel panterettigheder, som for rådighedsbegrænsninger gives der anmærkning om manglende angivelse af prioritetsstilling.

Ændringer

Når du skal have registreret ændringer til  et registreret ”papir” pantedokument eller en ”papir” rådighedsindskrænkning, senest anmeldt til skibsregistret før den 16. januar 2023 sker det ved at udfærdige en allonge, som med hæfteklamme hæftes fysisk fast (så den ikke kan falde af) på det originale dokument.

Allonger om ændringer til allerede registrerede pantedokumenter skal underskrives af udsteder/debitor og/eller kreditor afhængig af indholdet. Ligeledes kan såvel forpligtede som og/eller påtaleberettigede på rådighedsbegrænsninger skulle underskrive afhængig af indholdet af ændringen. Som tommelfinger regel til at afgøre, hvem der skal underskrive kan man sige, at den hvis stilling forringes skal underskrive.

På allonger om ændringer til pantebreve og rådighedsindskrænkninger skal underskrivers identitet, underskriftens ægthed og underskriftdatoen bekræftes af vitterlighedsvidner eller notarius publicus.

På allonger om udslettelse af pantebreve og rådighedsindskrænkninger er der ikke krav om vitterlighedspåtegning.

Allonger kan underskrives i henhold til en fuldmagt. Husk, at fuldmagten skal sendes i original til Skibsregistret sammen med pantebrevet eller rådighedsindskrænkningen:

Blanket I 9 Allonge til allerede registreret pantedokument (Blanket og link kommer snarest)

Det er frivilligt om du vil anvende blanket 9.

Udslettelse

Hvis du vil udslette et registreret pant og en evt. rådighedsbegrænsning, kan du give en påtegning herom på sidste side af det allerede registrerede pantebrev eller rådighedsindskrænkning (i stedet for at indsende en allonge), eller du kan påhæfte en allonge.

  • For ejerpantebrev: Udsteder, eller bank bemyndiget til at underskrive påtegning om udslettelse
  • For pantebreve: Kreditor
  • For skadesløsbreve: Kreditor
  • For rådighedsindskrænkninger: Påtaleberettiget eller forpligtede – der underskrives af 1) den som påtager sig yderligere forpligtelser, hvilket er den forpligtede 2) Hvis der lempes eller udslettes forpligtelser, skal den påtaleberettigede underskrive.

Når du skal have registreret ændringer til eller udslettelse af registreret digitalt/dematerialiseret pantedokument eller ændring af en rådighedsindskrænkning, anmeldt til skibsregistret efter den 15. januar 2023 sker det ved at udfærdige en allonge, som underskrives og indsendes til Skibsregistret med den/de originale underskrifter.

Skibsregistret har udarbejdet standardallonge som skal anvendes. (Blanketten og link kommer snarest).

Du kan dog vælge at udslette et skadesløsbrev og/eller en rådighedsindskrænkning på løs kvittering eller med en allonge.

For at kunne anmelde ændringer eller udslettelse af et omsætningspantebrev udstedt på papir, skal du kunne fremlægge det originale dokument for Skibsregistret.

Omsætningspantebreve er fx ejerpantebreve og pantebreve, men ikke skadesløsbreve.

Forsvinder et omsætningspantebrev kan du anlægge sag om mortifikation af pantebrevet ved Tinglysningsretten. Det koster en retsafgift, og mortifikationsprocessen varer typisk mellem 3 og 12 måneder, inden Tinglysningsretten afsiger dom om, at et pantebrev er mortificeret.

Mortificeret betyder, at det fysiske dokument erklæres ”dødt og magtesløst”.

Derefter kan pantebrevet så udslettes af Skibsregistret, eller der kan udstedes et erstatningspantebrev, hvorefter du igen kan disponere over pantebrevet.

Du kan læse mere om mortifikation på Domstol.dk.

Vedrører sagen et dokument, der ikke er tinglyst, som fx pant i et registreret skib, kan der ikke anmeldes på tinglysning.dk. Sagen anlægges ved Tinglysningsretten ved fremsendelse af en begæring med almindelig post eller via Tinglysningsrettens kontaktformular..

Anmodningen skal indeholde oplysninger, der sandsynliggør, at betingelserne for mortifikation er til stede, herunder en kopi eller udførlig beskrivelse af det dokument, der ønskes mortificeret.

Du kan bestille en kopi ved at skrive til srg@dma.dk. Udskriften koster 150 kr., som skal indbetales til Søfartsstyrelsens konto:
Danske Bank
reg.nr. 0216
kontonummer: 4069 0316 25
IBAN: DK8402164069031625
SWIFT: DABADKKK

med angivelse af kendingsbogstaver/FTJ-nr. og dokumentart ”pantebrev”.

Herudover skal anmodningen indeholde identifikations oplysninger på den eller de forpligtede og berettigede i henhold til dokumentet.

Når sagen anlægges ved Tinglysningsretten, skal der betales en retsafgift på 750 kr. jf. retsafgiftsloven § 1, stk. 2, nr. 2.

Retsafgiften skal betales ved overførsel til Tinglysningsrettens konto: Reg.nr. 0216 kontonummer: 406-913-5994.

 

Du skal meddele Skibsregistret, at du har indledt en mortifikationssag.
Det gør du ved at sende en original bekræftet udskrift af retsbogen til skibsregistret,
eller du kan bede retten om at sende en udskrift via e-Boks til Skibsregistret.
Skibsregistret noterer så oplysning om,
at mortifikation af pantebrevet er indledt, på skibsbladet.

Noteringen har også den virkning, at hvis pant og skib udslettes af skibsregistret,
når mortifikationsdom er afsagt, så ophører din pligt til at betale årlig afgift for skibet fra den dato,
hvor skibsregistret modtog meddelelse om, at mortifikationssag var indledt.

Efter afsagt dom kan du enten

  • slette det bortkomne pantebrev fra registret ved at sende os mortifikationsdommen med rettens påtegning om, at dommen ikke længere kan ankes. Den originale dom skal sendes enten som fysisk post eller elektronisk via rettens e-Boks. Dommen skal præcist identificere det pantebrev dommen vedrører, og at pantebrevet erklæres dødt og magtesløst i henhold til mortifikationslovens § 2, stk. 2
  • anmelde ændringer til pantebrevet til registrering i skibsregistret, hvis du har anmodet retten om at erstatningspantebrev skal udstedes

Mortifikationsdommen skal udtrykkeligt tage stilling til genudstedelse af det bortkomne pantebrev. Udskriften af dommen skal have en påtegning om, at ankefristen er udløbet. Også i dette tilfælde skal du sende en original, bekræftet udskrift af retsbogen med fysisk post eller elektronisk via rettens e-Boks til skibsregistret.

Bemærk venligst, at når alle panterettigheder over et fritidsskib med en BT på under 20 slettes, så vil skibet blive udslettet af skibsregistret, fordi ubehæftede fritidsskibe med en BT under 20 ikke kan være registrerede i skibsregistret efter den 1. marts 2018.

Hvis du har gæld og ikke kan betale, har kreditor mulighed for, på et fogedretsmøde, at foretage udlæg i dine aktiver, herunder dit skib registreret i et dansk skibsregister. Udlægget giver kreditor mulighed for at kræve skibet solgt på tvangsauktion. Når udlægget er registreret har det også den retsvirkning, at du ikke kan råde over skibet, fx sælge skibet, uden udlægshavers samtykke.

For at Skibsregistret kan registrere udlægget, skal vi modtage en original udskrift af fogedbogen eller scan af en udskrift sendt direkte fra fogedrettens e-Boks til srg@dma.dk. Det er vigtigt, at det af udskriften fremgår, præcist hvilket skib udlægget er foretaget i, hvem kreditor er, hvem skyldneren er og for hvor mange penge der gøres udlæg. Oplysning om kreditors navn, ejers navn, udlæggets størrelse, skibets navn, hjemsted og kendingsbogstaver er tilstrækkelig.

Skibsregistret kan udslette udlæg på grundlag om et originalt underskrevet brev fra udlægshaver. I brevet skal skibet i hvilket udlæg er foretaget og udlæggets pålydende anføres. Brevet skal være originalt underskrevet af udlægshaver.

Køber af et skib på tvangsauktion kan efter tvangsauktionsskøde er udstedt i et brev anmode Skibsregistret om at udslette pantebrev/e, udlæg eller andre hæftelser på grundlag af gennemført tvangsauktion over skibet og når det af tvangsauktionsdommen fremgår, at udækkede rettigheder bortfalder ved tvangsauktion. Du skal vedlægge original udskrift af fogedrettens bog eller fogedretten kan sende afgørelsen til Skibsregistret.

Som køber af skib på tvangsauktion, skal du anmelde dig som ejer af skib medmindre du allerede er registreret som ejer af skib eller skibe. Anmeldelse skal ske på en af blanketterne 16, 17 eller 23, 24 eller 25.

Slet udlæg eller pant under skibets ejers konkurs, når pant er registreret med retsvirkningstidspunkt før, eller udlæg foretaget senere end 3 måneder før fristdagens indtræden. Du skal vedlægge original udskrift af fogedrettens bog eller fogedretten kan sende afgørelsen til Skibsregistret.


Almindelige betingelser - digitalt Ejerpantebrev SKIBSREGISTRETS Formular I, 4 - digitalt
Ejerpantebrev i skib Almindelige betingelser

 

 

1. Erlægges kapital eller afdrag ikke til forfaldsdatoen, svares renter heraf til den dag,
betalingen sker.


2. Betalinger efter dette digitale ejerpantebrev skal ske portofrit på kreditors bopæl eller et
andet sted inden for landets grænser, der opgives af kreditor.


3. Dette digitale ejerpantebrev giver sikkerhed for skadesløs betaling af kapital, renter,
strafrenter, samt opsigelses-, søgsmål- og inddrivelsesomkostninger, derunder advokatsalær og
enhver udgift, kreditor måtte have i anledning af andre kreditorers eller skifterettens
retsforfølgninger vedkommende pantet, derunder for anmeldelse i boer.


4. Panteretten efter dette digitale ejerpantebrev omfatter også maskiner, kedler, motorer,
radioudstyr, ekkolod, fiskeredskaber, instrumenter og andet tilbehør, der er anskaffet på ejerens
bekostning og bestemt til anbringelse i skibet, selv om det midlertidig er adskilt fra skibet. Er
skibet registreret som skib under bygning, omfatter panteretten endvidere de til skibet anskaffede
materialer, der er individualiseret inden for værftets område og påmærket som vedrørende skibet.


5. Panteretten efter dette digitale ejerpantebrev omfatter også det pantsattes forsikringssummer,
herunder forsikring for interesse, samt eventuelt tilgodeskrevet andel i overskud, bonus, ristorno,
reserver eller lignende, som er indført på skibets konto hos vedkommende forsikringsselskab.


6. Skibet skal til enhver tid holdes forsikret for fuld værdi mod enhver fare, imod hvilken
forsikring sædvanlig tegnes, eller som særlig kræves af kreditor, herunder også mod krigsfare og
mod fare i tilfælde af oplægning. Ligeledes skal sædvanlig forsikring i protection clubs samt de
lovpligtige forsikringer for mandskab, bunkers, vragfjernelse m.m. opretholdes. Alle præmier skal
betales prompte ved forfaldstid.


7. Kreditor forbeholder sig at godkende tegnede forsikringer og efter sit valg at kræve policerne
forevist eller deponeret. Panteretten kan af kreditor anmeldes for vedkommende for
sikringsselskaber.


8. I tilfælde af væsentlig misligholdelse af forpligtelserne ifølge nærværende digitale
ejerpantebrev er gælden, om kreditor måtte fordre dette, straks eller til et af kreditor bestemt
senere tidspunkt forfalden til betaling eller inddrivelse uden hensyn til mulig indrømmet
uopsigelighed eller opsigelsesfrist.

 

 

Væsentlig misligholdelse skal navnlig anses for indtrådt:

a) hvis renter eller afdrag udebliver over 7 dage efter forfaldsdagen - for terminsbetalingers
vedkommende over 7 dage efter den første terminsdag. Hvis den syvende dag er en helligdag,
grundlovsdagen den 5. juni eller en lørdag, udløber fristen først den følgende søgne dag.

b) hvis debitor kommer under rekonstruktion, standser sine betalinger, eller debitors bo kommer
under offentlig skiftebehandling som konkursbo eller gældsfragåelsesbo,

c) hvis der gøres udlæg i skibet,

d) hvis der pådrages skibet søpanterettigheder, der ikke dækkes af tegnede forsikringer, og som
ikke berigtiges senest 14 dage efter, at debitor er kommet til kundskab om dem, eller dersom der
måtte blive pådraget skibet restancer udover 14 dage fra forfaldstid for gæld til bedre eller
sideordnet prioriterede kreditorer,

e) hvis debitor afhænder skibet,

f) hvis skibet ikke opretholdes i sin klasse, eller iøvrigt ikke vedligeholdes i god og sødygtig
stand, eller kreditor eller hans befuldmægtigede nægtes adgang til at besigtige skibet,
g) hvis forsikring for enhver sædvanlig fare ikke måtte blive opretholdt, eller præmier ikke
betales ved forfaldstid,

h) hvis skibet, uanset af hvilken grund, mister retten til at føre dansk flag, eller dersom der
opstår en udslettelsesgrund, der ikke hæves senest 14 dage efter, at kreditor skriftligt har
påberåbt sig denne over for debitoren.


9. Udsendelse af meddelelse til kreditor i henhold til sølovens § 20 om udslettelse af
skibsregistret medfører dog, at kreditor altid straks kan betragte gælden ifølge nærværende
digitale ejerpantebrev som forfalden, medmindre kreditor skriftligt meddeler skibsregistrator at
give afkald derpå.


10. Udlæg såvel som arrest skal straks kunne foretages i pantet, hvor det findes, uden at være
begyndt på debitors bopæl eller forretningssted, ligesom udlægget kan ske på debitors bopæl eller
forretningssted, uden at skibet behøver at være til stede i retskredsen eller at besigtiges eller
vurderes. Efter foretaget udlæg kan auktionen afholdes af fogeden i den retskreds, hvor udlægget er gjort.


11. Retsforholdet ifølge dette digitale ejerpantebrev skal i enhver henseende bedømmes efter dansk
ret, og debitor tiltræder, at ethvert retsskridt imod debitor efter kreditors valg kan indbringes
for enhver kompetent domstol i Danmark, på debitors forretningssted eller på det sted, hvor skibet
til enhver tid måtte befinde sig (uanset om dette er uden for Danmark).


12. En gyldig, digital udskrift af Digitalt Skibsregister i form af "Eksakt gengivelse af
registreret digitalt ejerpantebrev i skib" skal overfor ikke-danske domstole mv. tjene som bevis
for det digitale ejerpantebrevs eksistens og indhold.

Skibsregistrets Formular I, 7 - digitalt Skadesløsbrev i skib
Almindelige betingelser

 

1. Dette digitale skadesløsbrev giver sikkerhed for skadesløs betaling af kapital, renter,
strafrenter, samt opsigelses-, søgsmåls- og inddrivelsesomkostninger, derunder advokatsalær og
enhver udgift, kreditor måtte have i anledning af andre kreditorers eller skifterettens
retsforfølgninger vedkommende pantet, derunder for anmeldelser i boer.


2. Panteretten efter dette digitale skadesløsbrev omfatter også maskiner, kedler, motorer,
radioudstyr, ekkolod, fiskeredskaber, instrumenter og andet tilbehør, der er anskaffet på ejerens
bekostning og bestemt til anbringelse i skibet, selv om det midlertidigt er adskilt fra skibet.


3. Er skibet registreret som skib under bygning, omfatter panteretten endvidere de til skibet
anskaffede materialer, der er individualiseret inden for værftets område og påmærket som vedrørende
skibet.


4. Panteretten efter dette digitale skadesløsbrev omfatter også alle debitors indtægter fra skibet,
herunder alle indtægter under charteraftaler, fragtaftaler, konnossementer, pool aftaler og andre
aftaler vedrørende leje eller beskæftigelse af skibet samt godtgørelse vedrørende beslaglægning af
skibet og bjærgeløn


5. Panteretten efter dette digitale skadesløsbrev omfatter også de af debitor eller på debitors
vegne for skibet tegnede forsikringer og interesseforsikringer, samt alle udbetalinger og dækninger
under disse, samt de på skibets konto hos vedkommende forsikringsselskab tilskrevne andele i
overskud, bonus, ristorno, reserver el.lign. eller lignende, som er indført på skibets konto hos
vedkommende forsikringsselskab. Endelig omfattes også afregnede forsikringsskader.


6. Skibet skal til enhver tid holdes forsikret for fuld værdi mod enhver fare, imod hvilken
forsikring sædvanligt tegnes, eller som særligt kræves tegnet af kreditor, herunder også mod
krigsfare og mod fare i tilfælde af oplægning. Ligeledes skal sædvanlig forsikring i protection
clubs samt lovpligtige forsikringer for mandskabet, bunkers, vragfjernelse m.m. opretholdes. Alle
præmier skal betales prompte ved forfaldstid.


7. Kreditor forbeholder sig at godkende tegnede forsikringer og efter sit valg at kræve policerne
forevist eller deponeret.


8. Panteretten kan af kreditor anmeldes for relevante forsikringsselskaber.


9. I tilfælde af væsentlig misligholdelse af forpligtelserne ifølge nærværende digitale
skadesløsbrev er gælden/ de sikrede forpligtelser, forfalden/ne til betaling eller inddrivelse uden
hensyn til mulig indrømmet uopsigelighed eller opsigelsesfrist, og kan af kreditor, straks eller
til et af kreditor bestemt, senere tidspunkt kræves indfriet.
Væsentlig misligholdelse skal fx anses for indtrådt:

a) Hvis debitor kommer under rekonstruktion, standser sine betalinger, eller debitors bo kommer
under offentlig skiftebehandling som konkursbo eller gældsfragåelsesbo,

b) Hvis der gøres udlæg i skibet,

c) Hvis derpådrages skibet søpanterettigheder, der ikke dækkes af tegnede forsikringer, og som ikke
berigtiges senest 14 dage efter, at debitor er kommet til kundskab om dem, eller der pådrages
skibet restance udover 14 dage fra forfaldstid for gæld til bedre eller sideordnet prioriterede
kreditorer,

d) Hvis debitor afhænder skibet,

e) Hvis skibet ikke opretholdes i sin klasse, eller i øvrigt ikke vedligeholdes i god og sødygtig
stand, eller kreditor eller hans befuldmægtigede nægtes adgang til at besigtige skibet,

f) Hvis forsikring for enhver sædvanlig fare ikke opretholdes, eller præmier ikke betales ved
forfaldstid,

g) Hvis skibet, uanset af hvilken grund, mister retten til at føre dansk
flag, eller dersom der opstår en udslettelsesgrund, der ikke hæves senest 14 dage efter, at
kreditor skriftligt har påberåbt sig denne over for debitoreren.


10. Udsendelse af meddelelse til kreditorerne i henhold til Sølovens § 20 om udslettelse af skibet
af Det Digitale Skibsregister medfører dog, at kreditor straks kan betragte gælden ifølge
nærværende digitale skadesløsbrev som forfalden, medmindre kreditor skriftligt meddeler
skibsregistrator at give afkald derpå.


11. Udlæg såvel som arrest skal straks kunne foretages i skibet, hvor det findes, uden at være
begyndt på debitors bopæl eller forretningssted, ligesom udlægget kan ske på debitors bopæl eller
forretningssted, uden at skibet behøver at være til stede i retskredsen, eller at skibet besigtiges
eller vurderes.
Efter foretaget udlæg kan auktion afholdes af fogeden i den retskreds, hvor udlægget er gjort.


12. Retsforholdet ifølge dette digitale Skadesløsbrev skal i enhver henseende bedømmes efter dansk
ret, og debitor tiltræder, at ethvert rets skridt imod debitor efter kreditors valg kan indbringes
for enhver kompetent domstol i Danmark, på debitors forretningssted eller på det sted, hvor Skibet
til enhver tid måtte befinde sig (uanset om dette er uden for Danmark).


13. En gyldig, digital udskrift af Digitalt Skibsregister i form af "Eksakt gengivelse af
registreret digitalt skadesløsbrev i skib" skal overfor ikke-danske domstole mv. tjene som bevis
for det digitale skadesløsbrevs eksistens og indhold. 6. En udskrift af kreditors bøger skal til
enhver tid være fuldt bevis for størrelsen af debitors skyld.

Almindelige betingelser - Digitalt Pantebrev
SKIBSREGISTRETS Formular I, 6 - Digitalt Pantebrev i skib
Almindelige betingelser

 

1. Erlægges kapital eller afdrag ikke til forfaldsdatoen,
svares renter heraf til den dag, betalingen sker.

2. Betalinger efter dette digitale pantebrev skal ske omkostningsfrit for kreditor i
overensstemmelse med Gældsbrevslovens § 3,
og hvis et betalingssted er aftalt, da på det betalingssted.

3. Dette digitale pantebrev giver sikkerhed for skadesløs betaling af kapital, renter,
strafrenter, samt opsigelses-, søgsmåls- og inddrivelsesomkostninger,
derunder advokatsalær og enhver udgift,
kreditor måtte have i anledning af andre kreditorers eller
skifterettens retsforfølgninger vedkommende pantet, derunder for anmeldelse i boer.

4. Panteretten efter dette digitale pantebrev omfatter tillige maskiner, kedler,
motorer, radioudstyr, ekkolod, fiskeredskaber, instrumenter og andet tilbehør,
der er anskaffet på ejerens bekostning og
bestemt til anbringelse i skibet, selv om det midlertidigt er adskilt fra skibet.

5. Er skibet registreret som skib under bygning, omfatter panteretten endvidere
de til skibet anskaffede materialer, der er individualiseretinden for værftets område
og påmærket som vedrørende skibet.

6. Panteretten efter dette digitale pantebrev omfatter også alle debitors indtægter fra skibet,
herunder alle indtægter under charteraftaler, fragtaftaler, konnossementer,
pool aftaler og andre aftaler vedrørende leje eller beskæftigelse af skibet samt
godtgørelse vedrørende beslaglægning af skibet og bjærgeløn.

7. Panteretten efter dette digitale pantebrev omfatter også de af debitor
eller på debitors vegne for skibet tegnede forsikringer og interesse forsikringer
og samtlige udbetalinger og dækninger under disse samt den tilskrevne andel i overskud,
bonus, ristorno, reserver el .lign. på skibets konto hos vedkommende forsikringsselskab,
og uafregnede forsikringsskader.

8. Skibet skal til enhver tid holdes forsikret for fuld værdi mod enhver fare,
imod hvilken forsikring sædvanligt tegnes, eller som særligkræves af kreditor,
herunder også mod krigsfare og mod fare i tilfælde af oplægning.
Ligeledes skal sædvanlig forsikring i protection clubs samt de
lovpligtige forsikringer for mandskab, bunkers, vrag fjernelse m.m. opretholdes.
Alle præmier skal betales prompte ved forfaldstid.

9. Kreditor forbeholder sig at godkende tegnede forsikringer og
efter sit valg at kræve policerne forevist eller deponeret.

10. Panteretten kan af kreditor anmeldes for vedkommendeforsikringsselskaber.

11.I tilfælde af væsentlig misligholdelse af forpligtelserne ifølge nærværende
digitale pantebrev er gælden forfalden til betaling eller inddrivelse uden hensyn til
mulig indrømmet uopsigelighed eller opsigelsesfrist,
og kan af kreditor, straks eller til et af kreditor bestemt, senere tidspunkt kræves indfriet.
Væsentlig misligholdelse skal fx anses for indtrådt:

a) Hvis debitor kommer under rekonstruktion, standser sine betalinger,
eller debitors bo kommer under offentlig skiftebehandling som konkursbo eller gældsfragåelsesbo,

b) Hvis der gøres udlæg i skibet,

c) Hvis der pådrages skibet sø panterettigheder, der ikke dækkes aftegnede forsikringer,
og som ikke berigtiges senest 14 dage efter, at debitor er kommet til kundskab om dem,
eller der pådrages skibet restance udover 14 dage fra forfaldstid for gæld
til bedre ellers ideordnet prioriterede kreditorer,

d) Hvis debitor afhænder skibet,
e) Hvis skibet ikke opretholdes i sin klasse, eller i øvrigt ikke vedligeholdes i god og sødygtig stand,
eller kreditor eller hansbefuldmægtigede nægtes adgang til at besigtige skibet,

f) Hvis forsikring for enhver sædvanlig fare ikke opretholdes,
eller præmier ikke betales ved forfaldstid,

g) Hvis skibet, uanset af hvilken grund, mister retten til at føre danskflag,
eller dersom der opstår en udslettelsesgrund, der ikke hæves senest 14 dage efter,
at kreditor skriftligt har påberåbt sig denne overfor debitoren.

12. Udsendelse af meddelelse til kreditorerne i henhold til Sølovens §20 om
udslettelse af skibet af Det Digitale Skibsregister medfører dog,
at kreditor straks kan betragte gælden ifølge nærværende digitale skadesløsbrev som forfalden,
medmindre kreditor skriftligt meddelerskibsregistrator at give afkald derpå.

13. Udlæg såvel som arrest skal straks kunne foretages i skibet, hvor det findes,
uden at være begyndt på debitors bopæl eller forretningssted,
ligesom udlægget kan ske på debitors bopæl eller forretningssted,
uden at skibet behøver at være til stede i retskredsen. Eller at skibet besigtiges eller vurderes.
Efter foretaget udlæg kan auktionen afholdes af fogeden i den retskreds, hvor udlægget er gjort.

14. Retsforholdet ifølge dette digitale pantebrev skal i enhver henseende
bedømmes efter dansk ret, og debitor tiltræder, at ethvert retskridt imod debitor
efter kreditors valg kan indbringes for enhver kompetent domstol i Danmark,
på debitors forretningssted eller på det sted,
hvor skibet til enhver tid måtte befinde sig (uanset om dette er uden for Danmark).

15. En gyldig, digital udskrift af Digitalt Skibsregister i form
af ”Eksakt gengivelse af registreret digitalt pantebrev i skib”
skal overfor ikke-danske domstole mv.
tjene som bevis for det digitale skadesløsbrevs eksistens og indhold.